اواخر فروردین ماه 1402 سرانجام پس از مخالفتهایی که در خصوص واردات خودروهای کارکرده وجود داشت، لایحه دوفوریتی واردات این خودروها به مجلس ارسال شد. چهکسانی میتوانند خودرو وارد کنند؟ اشخاص حقیقی و حقوقی در لایحه آمده است [آئیننامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آنها بهپیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.]
برای تسهیل واردات خودروهای کارکرده شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده، انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودروی کارکرده حذف شده است. رفع موانع واردات خودرو منتفی شدن بندهای 2 و 3 ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو شامل تأیید صلاحیت فنی و حرفهای واردکننده و همچنین لغو ماده 12 رعایت استانداردهای اروپایی منشأ ارز واردات خودرو، آئیننامه شرایط واردات خودروهای کارکرده مبتنی بر ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام منشأ ارز مورد تأیید بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد. واردات چه خودروهایی مجاز میشود؟ واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال، خودروهای دارای تأییدیه استاندارد و محیط زیست، چگونگی تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض ارزش ماشینآلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز میباشد (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکتهای تولیدکننده و یا قیمت نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشینآلات و خودروها (ی کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد.
حذف کلی تبصره 8 قانون خودرو (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر اساس ارزش نوی سال ساخت) حقوق ورودی خودروی سواری در سال 1402 مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد، بهطور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی بهشرح ذیل است: بنزینی کمتر از 1000 سیسی 20 درصد بنزینی، 1001 تا 1500 سیسی، 70 درصد بنزینی، 1501 تا 2000 سیسی، 95 درصد بنزینی، 2001 تا 2500 سیسی، 135 درصد بنزینی 2501 تا 3000 سیسی 165 درصد بنزینی، بالاتر از 3000 سیسی، 175 درصد.
لازم به ذکر است واردات خودروهای بالاتر از 2500 سیسی در زمان حاضر ممنوع است. سایر پرداختیها در گمرک 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی) یک درصد حقوق ورودی بهعنوان عوارض هلال احمر، عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی عوارض واردات خودروهای بنزینسوز و هیبریدی بهمیزان 10 درصد ارزش گمرکی عوارض ریالی واردات مینیبوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری عوارض واردات خودروهای سواری بهمیزان 5 درصد ارزش فوب در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی 2 درصد مالیات علیالحساب سایر پرداختیها جهت واردات: هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیصشده یا یک و نیم (1.5) درصد ارزش خودرو (10) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) 3 درصد ارزش گمرکی بههنگام شمارهگذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری بههنگام پلاک بسته به نوع خودرو منظور از سواری شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک آئیننامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا 15 نفر) میباشد. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد. واردات خودروها مستلزم اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست میباشد، منشأ ارز واردات خودرو باید به تأیید بانک مرکزی برسد./تسنیم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: